Mega upgrade voor Jungfrau regio: 415 miljoen euro


Wintersportredacteur

Zwitserland heeft aangekondigd het trein- en liftnetwerk in de Jungfrau regio een flinke opknapbeurt te geven. Ze zullen ruim 415 miljoen euro investeren in het gebied waar Murren, Grindelwald en Wengen onder vallen. De aanpassingen moeten voor het seizoen 2019-2020 klaar zijn.  

Project V Bahn

V Bahn, dat is de naam van het project, gaat voor een aantal grote veranderingen zorgen in de Jungfrau regio. De capaciteit van de routes naar Europa’s hoogste treinstation, het Jungfraujoch station, wordt vergroot. Ook korten ze de reistijd drastisch in. De reistijd van Grindelwald Grund naar het treinstation zal eind volgend jaar slechts 45 minuten zijn. Dat is ruim 43 minuten sneller dan nu. Ook is de reistijd van Bern naar het Jungfraujoch station verkort. Het project brengt de reistijd terug tot 2,5 uur. Dat is 49 minuten sneller dan de reistijd op dit moment.

Nieuwe gondel

Een andere grote verandering is de vervanging van de oude Grindelwald-Männlichen gondellift. De lift wordt aan het eind van komend seizoen vervangen. Er komt een moderne gondel voor in de plaats met cabines voor 10 personen. Hiermee verdubbelt de capaciteit van de lift van 900 personen per uur naar 1.800 personen. Naast een grotere capaciteit krijgt de gondel een kortere reistijd. Nu duurt een rit nog 30 minuten. Straks doe je er slechts 19 minuten over.

Eigerexpress

Vanaf december 2020 gaat ook de Eigerexpress draaien. Dit is een lift vanuit Grindelwald naar de Eiger gletsjer en een ritje duurt zo’n 15 minuten. De Eigerexpress moet straks 2.400 mensen per uur gaan vervoeren.

Andere veranderingen

De hierboven beschreven veranderingen zijn niet de enige die op de planning staan. Aanpassingen aan het bus- en treinnetwerk en bijbehorende gebouwen zijn onderdeel van een uitgebreider project. Verder is afgelopen zomer al een 63 jaar oude lift vervangen. Meer daarover lees je in onderstaand artikel.

Deze nieuwe liftcabine heeft een balkon