Oostenrijk verovert Chinese wintersportmarkt


Wintersportredacteur

Voor de aankondiging van de Olympische Winterspelen in Beijing kenden veel Chinezen het fenomeen wintersporten nog niet of nauwelijks. Inmiddels, 4 jaar voor de Winterspelen vervreemd China zich niet meer met ijs en sneeuw. Oostenrijk wil zich positioneren op deze groeiende markt.

Beijing Winter Sports Fair

De Winterspelen lijken nog erg ver weg, maar degene die economisch willen scoren over 4 jaar in Beijing moeten zich nu al positioneren. De derde Beijing Winter Sports Fair, die van 19 tot 22 september gehouden werd, gaf hier gelegenheid voor. Het evenement had het motto ‘De macht van ijs en sneeuw’. Afgelopen weekend toonden ruim 500 exposanten wat zij kunnen betekenen voor de Olympische Winterspelen.

Kunstsneeuw

China heeft nog relatief weinig kennis op het gebied van wintersporten en heeft dus hulp van andere landen nodig. Er moeten enorme hoeveelheden kunstsneeuw aangeleverd worden voor de Spelen in het waterarme Beijing. Sufag heeft het op zich genomen om deze hoeveelheden aan te leveren. Het bedrijf Sufag heeft het agentschap over veel Oostenrijkse bedrijven die in sneeuwkanonnen van alle soorten gespecialiseerd zijn.

Groeiende markt

Hierdoor is het enthousiasme over de verkiezing van Beijing als Olympisch wintersportoord er niet minder om. Er is momenteel nog zeer weinig aan wintersportvoorzieningen. In 2017 was de jaaromzet in de ijs- en sneeuwbranche omgerekend 55 miljard euro. Naar verwachting wordt dit opgehoogd naar 85 miljard euro in 2020. De drijvende krachten hiervoor waren de Winterspelen en de belofte van de Chinese president Xi Jinping aan het IOC. Tegen 2022 wil hij ongeveer 300 miljoen Chinezen kunnen inspireren als een consument voor wintersport.

Veel groei, maar slechte kwaliteit

Momenteel schieten ook overal in China skipistes uit de bodem. Tot juni 2017 waren er al 738 skipistes, terwijl het aan het einde van 2016 ‘slechts’ 646 waren. Er bleven toen echter meer dan 200 skigebieden gesloten, omdat er een gebrek was aan bezoekers en sneeuw. Ruim 90% van de bezoekers van de skigebieden waren er namelijk na een keer alweer klaar mee vanwege de slechte leraren, slechte uitrusting en belachelijk hoge prijzen.

[embedded content]

Oostenrijkse bedrijven zijn marktleider

China is het enige land wereldwijd dat nog nieuwe skigebieden ontwikkelt. Wenen investeert om deze reden al jaren in de nichemarkt. Al voordat het bekend werd dat Beijing de Winterspelen gaat organiseren hadden Oostenrijkse bedrijven zich hier al gevestigd. Vele Oostenrijkse bedrijven zijn hierdoor momenteel marktleider in China. De liftgigant Doppelmayr is aanvoerder van deze lijst.

Doppelmayr

Doppelmayr heeft in de afgelopen 25 jaar 120 installaties in China geplaatst, alleen al in de afgelopen twee jaar zijn er maar liefst 20 nieuwe liften geïnstalleerd. Voor de winterspelen in 2022 worden er nog eens negen gebouwd. In 2017 genereerde het bedrijf 100 miljoen euro op de Chinese markt, dit is 10% van haar wereldwijde omzet.

Axess

Het bedrijf Axess, een specialist is in tickets en digitale toegangspassen uit Salzburg, heeft twee tot drie procent van haar omzet in China gegenereerd. Het marktaandeel van Axess ligt in China al rond de 35 tot 40 procent. Vijf uit de top tien beste skigebieden in China zijn uitgerust met een systeem van Axess.

Axess hoopt haar marktaandeel in 2022 tot 50 procent te hebben opgeschroefd. Met geavanceerde software en hardwareoplossingen voor tickets die werken op minimaal 35°, voelt het bedrijf zich zelfs veilig voor de beruchte piraten in China.

Skileraar

Naast de voorzieningen heeft China natuurlijk ook skileraren nodig. Er is gebleken dat skileraren uit China zelf geen succes zijn, zij missen te veel ervaring. De Weense Snowsports-academie biedt een opleiding aan. Zij stuurde een opleider voor skileraren voor 80 dagen naar het skigebied Yabuli om daar skileraren op te leiden.