Plannen voor vernieuwing verbinding tussen Schilthorn en Piz Gloria


Wintersportredacteur

Ongeveer 50 jaar na de opening van de verbinding tussen de Schilthorn en de Piz Gloria, hebben verantwoordelijken van de Schilthornbahn AG het nieuwe project Schilthorn 20XX voorgesteld. De nieuwe lift moet de huidige lift gaan vervangen. Het nieuwe plan is gebaseerd op de reeds bestaande routes en gebouwen. Hiermee moet de verbinding van het openbaar vervoer tussen Gimmelwald en Mürren optimaliseren.

Liften verouderd

De liften die er nu zijn stammen af uit 1965 en 1967. Alhoewel er voortdurend onderdelen vervangen zijn, is het overgrote deel van de lift nog in de originele staat. Volgens de huidige regelgeving werd het onvermijdelijk om gedateerde onderdelen aan de lift te vervangen. De cabine die een maximum draagkracht van 100 personen heeft, kan tegenwoordig nog maar 80 personen tegelijkertijd vervoeren.

In 1968/1969 werd hier de James Bond film ‘On Her Majesty’s Secret Service’ opgenomen. Hieronder zie je hoe de lift eruit ziet.

[embedded content]

Schilthorn 20XX

Het nieuwe project, onder de naam Schilthorn 20XX, stelt de bouw van een nieuwe liftverbinding voor. De geplande verbinding zal 3 secties beslaan met ieder 2 cabines (Stechelberg – Murren – Birg – Schilthorn). Speciaal hieraan is de vervanging van de huidige verbinding tussen Stechelberg en Mürren door een nieuwe pendelverbinding als eerste sectie. Daarmee vervalt een overstapgedeelte. De bovenste twee secties worden 2 onafhankelijke secties. Door dit nieuwe liftstelsel is de Schilthorn 365 dagen bereikbaar.

Verbeteringen

Door de nieuwe verbinding wordt de reistijd tussen Stechelberg en Schilthorn gereduceerd van 32 naar 19 minuten. De capaciteit stijgt naar gemiddeld 800 personen per uur, met een maximum van 900 personen per uur.

De nieuwe liftverbinding brengt ook aanpassingen aan de liftstations met zich mee. Deze aanpassingen reduceren de wachtrijen en laten de bezoekersstroom zo soepel mogelijk verlopen.

Planning project

De kosten voor dit project zijn begroot op maximaal CHF 90,000,000, dat neerkomt op iets meer dan 80 miljoen euro. Omdat de constructie van het project gespreid is gepland, is er geen datum bekend waarop de verbinding klaar moet zijn. Alle secties worden in etappes omgezet.

Het project moet nog de goedkeuring krijgen van twee partijen:

  • De gemeentelijke planning vereist een definiëring van de stationslocaties en de route van de kabel.
  • De plannen moeten op federaal niveau goedgekeurd worden. Naast de vele technische vragen worden onder andere de milieuverenigbaarheid en verschillende rapporten van deskundigen getoetst.

Volgens de planning moeten deze procedures in de herfst van 2018 voltooid zijn.